Bobo's in the bush - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Klasien Werf - WaarBenJij.nu Bobo's in the bush - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Klasien Werf - WaarBenJij.nu

Bobo's in the bush

Door: Klasien

Blijf op de hoogte en volg Klasien

08 Februari 2007 | Australië, Adelaide

Met mijn verbrande lijf liep ik afgelopen zaterdag wat rond in Adelaide. Naar het strand hoefde ik even niet te gaan, want dat kon mijn huid niet verdragen. Maar het was zo heet, dat het ook niet echt leuk was om door Adelaide te banjeren, dus die dag niet echt veel gedaan.
Ik was van plan om maandag een driedaagse trip naar Kangaroo Island te maken. Dat is het op twee na grootste eiland van Australie. Maar, omdat er maandag geen plaats meer voor me was, vertrok ik zondag al.
Om kwart over tien stond het busje voor mijn hostel. We gingen met een groep van twaalf mensen. Op twee na waren het allemaal Europeanen, waarvan nog vier andere Nederlanders.
Omdat er eigenlijk een plekje tekort was in de bus, mocht ik tussen de twee gidsen voor in de bus zitten. Dit was natuurlijk ideaal! Niet alleen omdat het twee mannelijke(!) gidsen waren, maar ook omdat ik hierdoor het beste uitzicht had. De leider heette Dan en was een kruising tussen Crocodile Dundee en Jaap Prins en de jonge gids, die het allemaal nog moest leren, was een slissende Harm Bloemhof en zijn naam was Rob.
We zijn eerst met het hele gezelschap op twee stranden geweest; even een frisse duik, want het was weer behoorlijk warm. Daarna gingen we met twee priveboten naar het eiland.
Op het eiland maakten we eerst een stop, omdat we van Crocodile Prins drank in moesten slaan...! Daarna reden we naar ons verblijf; een primitieve 'schuur', ongeveer twintig meter van het strand. Met ons biertje gingen we op het strand zitten, waar niemand anders was. Helaas konden we het water niet in, want dat was te gevaarlijk op dat moment.
We aten en zaten nog wat na in de schuur en sliepen die nacht onder de sterren op het strand! Dat was een erg leuke ervaring, maar wel een beetje koud!
's Ochtends even een snelle douche van maximaal drie minuten in een soort van groot conserveblik, die van boven open was. Terwijl je dus onder de douche stond (waar overigens heel schoon regenwater uit kwam), kon je naar de lucht kijken. De wc's waren ook in zo'n soort conserveblik, maar daar zat wel een dak boven. Maar, je kon niet doortrekken. 'Het' viel in een groot gat! Verstand op nul en plassen maar!! Toen een van de nederlandse meiden op het toilet zat, riep ze me, omdat ze een grote spin zag. Ik zei dat ik die wel even dood zou maken, maar toen ik dat grote, zwarte, harige lijf zag, nam ik ook snel de benen!
Maandag was het bewolkt en niet echt warm. We zijn met het busje naar verschillende locaties op het eiland gereden. Op het eiland waren veel onverharde wegen, dus het was af en toe lekker stuiteren in de bus. We hebben natuurlijk veel kangoeroes en walibi's en koala's gezien. Ook zijn we bij sealbeach geweest. Een stuk strand van een kilometer of drie, waar echt enorm veel zeehonden leven; duizenden!
Wat ik erg mooi vond, waren the Remarkable Rocks; heel aparte rotsen, waar we erg gelachen hebben en veel gekke foto's hebben gemaakt. We zaten zelfs met vier mensen in een hele grote steen! Dat kun je op de foto's zien en het is allemaal echt!
Die dag hebben we ook nog in een nationaal park gelopen en op een gegeven moment zag ik een staart van een slang uit een holletje naast het pad steken. De jongen waarmee ik liep, was er voorbij gelopen. Ik fluisterde dat ie moest komen en we maakten een foto en gingen er snel vandoor. Toen we terug kwamen bij Dan, de gids, was ie verrast! Achteraf bleek het toch waarschijnlijk geen slang te zijn geweest, maar om een leguaan met een overdreven lange staart! Maar, ik heb nog wel een grote zwarte slang van anderhalve meter ofzo op de weg zien liggen. Dan dacht dat we er net niet overheen waren gereden, maar volgens mij zijn we er juist net wel overheen gereden, want ik voelde op dat moment wel een hobbel.
De tweede avond sliepen we in een echt bed.
Dinsdag moesten we weer vroeg op en gingen we een lange wandeling maken in 'the Snake Lagune' van het Nationaal Park. We liepen door een rivier die droog stond. En moesten van de ene grote steen op de andere springen; net 'skotsie dribbelen'. We keken ook uit naar de Platypus (vogelbekdier) en zagen er warempel een, maar ze komen maar twee seconden boven water, dus een foto heb ik niet kunnen nemen. We hebben nog een poosje heel stil staan wachten, want het is best uniek dat je zo'n beest ziet. Er zaten er op een gegeven moment drie in de buurt, maar we hebben ze helaas niet meer kunnen zien.
Vanuit de rivier, klommen we langs de rotsen omhoog en kropen we in 'the Keyhole'. Dat was een gat waar je doorheen moest kruipen en dan kwam je in de rots. Ik voelde me net een Freggle! Toen we uit die grot kwamen, hadden we een mooi uitzicht op het strand en het water en klommen we weer naar beneden.
Als laatste gingen we naar 'the Little Sahara', waar je kon sandboarden. Het is alsof je op wintersport bent, maar dan sta je dus i.p.v. in de sneeuw in het zand. Het was hartstikke leuk om met zo'n board van de berg af te roetsjen; de klim naar boven was wat minder en het waaide erg hard, waardoor je af en toe een lading zand in je gezicht kreeg.
Aan het einde van de middag gingen we met de ferry terug naar het vaste land.
Om kwart voor negen waren we in Adelaide.
Ik heb inmiddels een hoop backpackers ontmoet en hun instelling is: "Probeer alles zo goedkoop mogelijk te regelen". Wat dat betreft heb ik het goed gedaan, want het reisje is waarschijnlijk gratis voor me geweest. Omdat ik op het laatste moment geboekt had, moest ik de gids het geld geven. Ik heb het tegen hem gezegd toen ik op werd gepikt en hij naar mijn ticket vroeg, die ik niet had, omdat ik telefonisch geboekt had. Maar, hij begon er niet weer over. Ik zat in dubio of ik het nu weer aan moest kaarten of niet, maar ik dacht aan wat ik zou besparen... 400 dollar (240 euro) is toch een leuk bedrag om te besparen. Ik heb dus niets gezegd en hij heeft er niet meer naar gevraagd. Ik heb alleen wel mijn creditcardnummer telefonisch doorgegeven, dus maar even afwachten of het af wordt geschreven. Volgens mij mag ik mezelf nu wel een echte backpacker noemen. Mijn instelling is: "Probeer alles zo goedkoop mogelijk te regelen, gratis is nog beter!"
Maarrrr... God straft onmiddelijk, want de laatste uren heb ik meer pech dan geluk gehad... Maar, eerst nog even terug naar mijn verhaal.
Dinsdagavond ben ik dus weer terug gegaan naar mijn hostel in Adelaide, waar nu ook een nederlands meisje bij mij op de kamer sliep.
Woensdagochtend heb ik bij een soort reisbureau een ticket naar Sydney geboekt. Ik moest vanmorgen om 6.20 vliegen. Jammer, dat ik het niet eerder geboekt had, want dat was goedkoper geweest. Ik moest nu 160 dollar (100 euro) betalen voor de vlucht. Maar, ik had bedacht om dan de avond voor de vlucht al naar het vliegveld te gaan, omdat ik toch vroeg moest vliegen en ik zo weer geld zou besparen op een nacht in een hostel. (Je bent een backpacker of je bent het niet...!)
Nadat ik de vlucht geboekt had, ben ik verder gegaan met het verkennen van Adelaide. Ik kwam erachter dat ik zaterdag de verkeerde kant op was gegaan en ontdekte nu dat Adelaide ook wel weer een hele leuke stad is. Het is wat kleiner en rustiger dan Melbourne, waarmee ik niet wil zeggen dat ik Adelaide leuker vind, want ik denk nog met veel plezier terug aan Melbourne.
Ik heb een wandeling gemaakt van zo'n twee uren; wat door de straten en parken gesjouwd. Het valt me op dat alles zo netjes en schoon is in Australie. Er ligt bijna nooit iets op straat, zelfs geen peuken of kauwgom. Ook de grasvelden worden netjes bijgehouden en zijn altijd poepvrij.
Na mijn wandeling kwam ik mijn nederlandse roommate Joyce tegen en we zijn samen naar de Botanische tuin gegaan. Daar hebben we wat rond gelopen, foto's gemaakt en in het gras gelegen. Daarna zouden we gaan waterfietsen, maar toen we aankwamen, ging de boel net sluiten. Dus, maar een biertje gedronken op het terras langs de rivier. Het was een heel gezellige middag.
Daarna zijn we weer naar het hostel gegaan, maar ik had dus uitgecheckt. Inmiddels was ik er achter gekomen dat mijn plan om de nacht op het vliegveld niet door kon gaan, omdat deze 's nachts een aantal uren gesloten is. Maar, Joyce en ik hadden bedacht dat ik dan wel even een paar uur op haar kamer door kon brengen en misschien nog wat kon slapen. Aan het begin van de avond ging zij al even liggen, omdat ze moe was en ik hing op de bank in de lounge. Om 1.00 uur moet die lounge leeg zijn voor de schoonmaak, dus ik ging om half 1 ofzo naar haar kamer. Ik kreeg een deken van Joyce en sliep bijna, toen ze zei dat ze dacht dat de mensen van het hostel het door hadden. Ze had namelijk stemmen op de gang gehoord. Ze had gehoord dat ze op zoek waren naar een meisje. We bespraken even wat ik moest doen, want ik moest natuurlijk niet gesnapt worden. Ik heb toen besloten om de tent maar te verlaten. Ik kwam nog wel iemand tegen van het hostel, die verbaasd opkeek, omdat ik midden in de nacht met mijn backpack er vandoor ging. Hij zei dat ik allang weg had moeten zijn. Ik hield me van de domme en zei dat ik een kroegje op zou gaan zoeken. Hij zei dat alles dicht zou zijn en dat het niet zo veilig op straat zou zijn. Hmm... dan loop je toch wel een heel klein beetje angstig op straat. Maar, het viel allemaal reuze mee en ik heb vier uren op een bank bij Mc. Donalds gezeten. Ik ken het hele menu uit m'n hoofd! En eindelijk had ik eens tijd om m'n boek te lezen.
Om 5.00 uur vanmorgen zat ik in de bus naar het vliegveld en om 6.20 kon ik vanuit het vliegtuig genieten van de zonsopkomst in Adelaide.
Om 8.40 uur (tijd in Sydney) was ik op het vliegveld van Sydney, maar mijn rugzak niet! Ik stond nog als enige bij de lopende band, maar mijn bagage was nergens te bekennen. Ondertussen was er een man die mij en anderen op zou halen met een shuttlebus. Hij zei dat ie wel iemand anders zou sturen, omdat ik achter mijn bagage aan moest. De backpack bleek dus nog in Adelaide te staan! Balen! Dus, ik moest het adres van het hostel waarin ik zou verblijven doorgeven. Toen moest ik nog erg lang wachten op de volgende shuttlebus. Hij bracht me bij het hostel, maar blijkbaar was er iets fout gegaan met de reservering, want ik kon er niet terecht! Wederom balen! Gelukkig bracht de man me bij een ander hostel en daar werd ik hartelijk ontvangen. Ze vonden het sneu voor me dat ik mijn tas niet had en al 24 uren op was. Ik was moe! Ik kreeg een kamer met een mooi uitzicht over de stad, maar toen werd de kamer opeens verbouwd, omdat er nieuwe ventalitoren door een elekricien geplaatst moesten worden. Ik kon dus nog niet slapen! Maar, ik mocht toen even in een andere kamer liggen. Het stonk er en ik krijg in dit hostel de kriebels, volgens mij zit het vol met bedbugs (soort vlooien)en mijn vingers blijven nu ook na elke tik op het toetsenbord een seconde plakken, dus dan weet je genoeg. Maar goed; ogen dicht en slapen!
Om een uur of vier vanmiddag ben ik opgestaan en mijn rugzak was gelukkig al bezorgd! Ik ben alleen even naar de supermarkt geweest. Morgen ga ik wel even op onderzoek uit. Misschien wel met twee meiden uit Bolsward (Alie en Petra), die momenteel ook in Sydney verblijven. Maar, ik heb hun nog niet kunnen bereiken, omdat ik op een of andere manier m'n beltegoed kwijt ben.
Zoals ik al zei; "God straft onmiddelijk". Deze tegenslagen zal ik wel even verdient hebben, na mijn niet-betaal-actie. Dit hele verhaal ben ik ook al voor de tweede keer aan het typen, want ook daar ging natuurlijk weer iets mis mee. Maar, na regen komt zonneschijn... alhoewel.... er wordt de komende dagen regen voorspeld. Als dit zo doorgaat, kom ik gewoon weer gebroken wit terug in Nederland.

Doei



VOOR DE KINDEREN VAN GROEP 3/4

He jongens, hoe is het met jullie allemaal?
Ik hoorde dat er sneeuw bij jullie is gevallen.
Is het genoeg om er lekker in te spelen?
Hier schijnt de zon.
Ik ben een paar dagen op een eiland geweest.
Het heet Kangoeroe-eiland en daar waren dus heel veel kangoeroes.
Ook heb ik weer koala's gezien.
En dit keer ook een hele grote, lange slang die zwart was.
Ik kon de slang niet op de foto zetten, omdat ik in een busje zat.
Ik dacht dat ik nog een slang zag, maar dat bleek een leguaan te zijn.
Misschien weet Rik wel wat dat is en anders moeten jullie maar een plaatje opzoeken van een leguaan.
Misschien staat hij wel in het boekje van Jelien.
Je kunt zijn staart op de foto zien.
Hij zat in een holletje.
Ik heb ook veel zeehonden gezien.
Wist je dat de grote zeehonden drie dagen achter elkaar in het water eten gaan zoeken en dan weer terug komen op het strand om drie dagen uit te rusten?
Ik heb ook een nacht op het strand geslapen in een hele dikke slaapzak.
Niet alleen hoor, er waren nog meer mensen bij.
Anders had ik dat niet gedurfd.
Ik zit nu weer in een hele grote stad.
Die stad heet Sydney.
Ik mis jullie soms wel hoor.
Gelukkig schrijven jullie van die leuke berichten.
Heel erg bedankt!
Anna, gefeliciteerd met je verjaardag.
Houd je ook een feestje?
Tot de volgende keer maar weer.

Groetjes, juf Klasien

  • 08 Februari 2007 - 14:39

    Anna:

    ik mis je ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

  • 08 Februari 2007 - 17:47

    Renzo:

    Hallo juf Klasien,ik hoop dat alles goed met je gaat in australie. Mooie foto's en pas op voor de haaien. O, ja ik mag eindelijk afzwemmen.
    Groetjes renzo!

  • 09 Februari 2007 - 09:13

    Door:

    Mooie foto's hoor! Helaas moest ik ze te snel bekijken, mijn kind huilt weer.

  • 12 Februari 2007 - 12:43

    Mir Kooi:

    He klakkie! Wat skrieve jou dit weer hevig, leg soms in een deuk om je verhalen om bv. dat je je een freggle voele, nou hoe voelt dat nou? Ik kiek weer ut naar je volgende verhaal. En geniet er maar mooi van. Leuk om ook zoveel mensen te ontmoeten. Doei x mirjam

  • 12 Februari 2007 - 13:28

    Alie:

    hallo,wij zijn weer veilig thuis!! goeie vlucht gehad nu de jetlag nog hi.ben benieuwd hoe t chinees nieuwjaar was? bevalt de yha mevr van abbema hi.wij kwamen nog leuke spots tegen op weg naar bondi have fun!!

  • 12 Februari 2007 - 15:04

    Sieme:

    woenstag magikafswemmen
    hoopdatikdieploomaa

  • 12 Februari 2007 - 21:58

    Patricia :

    Hoi Klasien.

    Wat een geweldige verhalen en foto`s!
    Erg leuk om je belevenissen te lezen.
    Hier in Bolsward alles nog het zelfde hoor,regen en koud.Dus je mist niks
    Fijne reis nog!

    Groetjes Patricia (schoonzusje van Wilma)

  • 13 Februari 2007 - 18:08

    Dorian Groep 4:

    hallo juf, hoe is het met je? Lekker op het strand geslapen? juf Wody was gisteren ook nog ziek, morgen komt ze weer terug. Morgen is het Valentijn. 22 febr. is het carnaval, leuk hè.
    Mijn opa is overleden, 5 februari, vrijdag zijn we naar de crematie geweest. Dat was niet leuk, ik moest erg huilen. Mijn mama ook en mijn neef zat te snikken.
    Doei en tot de volgende keer. Dorian, groep 4

  • 14 Februari 2007 - 18:55

    Jurjen Beeker:

    hoi juf,
    ik heb vandaag mijn zwemdiploma B gehaald!
    veel plezier daar.

  • 14 Februari 2007 - 20:19

    Frank En Sieta :

    Wauw, hast 't der fast machtig!
    Groetsies Frank en Sieta (dyn nichtje...)

  • 15 Februari 2007 - 16:20

    Anne:

    ik vind je web-site erg
    leuk.En je foto's ook heel
    mooi.Heb een krokeldil
    gezien?????????

  • 15 Februari 2007 - 16:28

    Anne:

    sorry bij de vorige reactie had ik een foutje
    bij krokeldil het is eigenlijk krokodil.

  • 15 Februari 2007 - 16:31

    Kasper Groep 3:

    Ik vind de website ook heel mooi. En ik heb laatst geknutseld, en dat vond ik erg leuk. Het was een klavertje 4. Een paar weken geleden heb ik ook mijn B-diploma gehaald.
    Veel plezier nog met je reis en pas op voor slangen.

  • 18 Februari 2007 - 14:41

    Monique:

    Hoi Klasien,
    Hoe is´t mei dy? Wat in ûndernimming sis, hielendal allinich, stoer hjer. Wy sitte midden yn it carnaval feest hjir yn Blauhús. Heit en mem binne hjir ek efkes. We hawwe mei de freondinneploeg de 3e priis wûnt en moasten ek mar efkes mei yn de optocht rinne. Us âldste twa binne no nei it kindercarnaval en meie wy om fiif wer op helje en dan geane wy mei syn allen yn de hotsknots polonaise. Klasien, folle plezier op dyn reis en genietsje d'r fan. Groeten fan Harm, Monique, Omke Minicus, Tante Thecla,Domien, Thea en Mieke.

  • 16 Maart 2007 - 18:14

    Renzo:

    Hoi juf,
    Hoe gaat het?
    Ik hoop dat je snel weer terug bent bij ons in Makkum. De sito toetsen waren goed tot redelijk, Rekenen een A en techniesch lezen een B, alleen begrijpend lezen een D (daar moet ik nog eventjes goed mijn best op doen!). Moest ook soms van juf Wody tussen de kasten zitten met de dueren open zodat ik beter kon werken.
    Groetjes van Renzo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Klasien

Op zondag 21 januari vertrek ik voor een aantal weken naar Australië. Mijn reis begint in Melbourne. Op deze site zal ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen. Ik hoop natuurlijk op een hoop leuke reacties....!

Actief sinds 10 Dec. 2006
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 33684

Voorgaande reizen:

02 Mei 2019 - 02 Mei 2019

Roadtrip USA

30 Januari 2017 - 21 Maart 2017

Valencia & Sevilla 2017

01 Februari 2015 - 01 Februari 2015

Sevilla

21 Januari 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: