The Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Klasien Werf - WaarBenJij.nu The Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Klasien Werf - WaarBenJij.nu

The Great Barrier Reef

Door: Klasien

Blijf op de hoogte en volg Klasien

25 Maart 2007 | Australië, Cairns

Dinsdag 20 maart heb ik weer in de bus gezeten. 's Ochtends om half 10 vertrokken en om half 8 's avonds kwam ik aan in Cairns.
In dit gebied hebben ze niet vier seizoenen, zoals wij hebben, maar een regenseizoen en een droog seizoen.
Het regenseizoen loopt tot ongeveer april/mei en ik hoopte dat ik geluk zou hebben en dat het regenseizoen dus min of meer voorbij zou zijn. Maar helaas, het regende flink toen ik uit de bus stapte.
Ik kwam in een van de mooiste hostels -tot nu toe- terecht. Nette kamers, een mooi zwembad (omringd met fakkels) en een bubbelbad, een leuke bar etc.
Tegelijk met mij arriveerde er ook een meisje uit Frankrijk, Ora, en we zaten in dezelfde kamer.
Omdat het ondanks de regen wel warm was, namen we een duik in het zwembad!
Lekker in het donker en in de regen zwemmen! En ook nog even in het bubbelbad gezeten natuurlijk.
Daarna hebben we een salade en een paar vegetarische burgers bij de bar gekocht, die we zelf klaar moesten maken op de bbq.
De volgende dag was spannend, want de duikcursus zou beginnen....!
Het hostel was nogal ver van het centrum verwijderd en ik had ook geen tijd gehad om een supermarkt ofzo op te zoeken, dus ik nam maar mee wat ik nog had; een paar stukken brood en een pot jam.
Vlak voordat ik op zou worden gehaald door iemand van de duikschool, gleed ik uit op de natte tegels in de gang van het hostel. Ik bleef gelukkig staan, maar mijn pot jam niet! De scherven lagen op de grond en de jam zat op de muur. Een vieze bende, maar gelukkig kon ik tegen het personeel zeggen dat ik geen tijd had om het schoon te maken, want ik moest weg! ;-)
Om 9 uur werd ik opgehaald. We zaten met acht mensen in een klasje en moesten eerst allerlei formulieren invullen over ziektes die je wel of niet had.
Toen begon de les. We kregen een video te zien met allerlei informatie. Ik had om een nederlands cursusboek gevraagd en probeerde tijdens de video mee te lezen in het boek, want al die engelse duiktermen waren nieuw voor mij en dus best pittig. Het viel niet mee, want tijdens de video moesten we ook nog naar een dokter om allerlei dingen te laten testen; gehoor, bloeddruk, lengte, gewicht, urine etc.
Na de video over het eerste hoofdstuk kregen we nog wat uitleg van onze instructeur Fabian en daarna volgde de eerste schriftelijke test. Zo behandelden we ook het tweede hoofdstuk. Daarna was ik behoorlijk toe aan een broodje of iets dergelijks, maar we moesten eerst nog het derde hoofdstuk behandelen!
Om kwart over 2 (!) hadden we eindelijk pauze en ik ging zowat van m'n stokje door de honger! Maarrrr... ik moest een van de testjes overnieuw doen, want ik had teveel fouten!
Uiteindelijk had ik tien minuten de tijd om mijn brood (zonder jam!) weg te werken.
Daarna deed Fabian voor hoe je het vest en alle slangen en andere toeters en bellen moest bevestigen aan de zuurstoffles en moesten we het daarna zelf doen en hop, het water in! Het ging allemaal erg snel en daardoor was het ook best spannend allemaal.
We deden een aantal oefeningen en om 5 uur konden we naar ons hostel worden gebracht.
Het was een pittige dag! Maar, ik had ook huiswerk gekregen en ik vond dat ik de eerste drie hoofdstukken nog maar eens moest lezen, dus tot 1 uur 's nachts met m'n neus in de boeken gezeten!
Tussendoor nog wel eten gekookt met Ora, die boodschappen had gedaan.
De volgende dag werd ik weer om 9 uur opgepikt en moesten we meteen het zwembad in.
Eerst moesten we twee testen afleggen; 200 meter onafgebroken zwemmen en daarna tien minuten blijven drijven. Daarna volgden weer allerlei oefeningen met de duikuitrusting aan. Ik was nu wat gewend en het ging steeds beter!
Tot een uur of twee bleven we in het water en na de pauze kregen we nog wat theorie en toen moesten we het examen (schriftelijk) al afleggen. Het was best lastig, maar ik heb het gehaald! Acht fout van de vijftig vragen.
Weer een lange dag, want om 6 uur waren we pas klaar!
De volgende dag werd het pas echt spannend, want toen moesten we echt gaan duiken in het Grote Barriere Rif.
We gingen eerst met een grote boot naar het rif. Dat was ongeveer anderhalf uur varen en we waren toen zo'n zeventig kilometer van de kust verwijderd.
Je kon eerst snorkelen en dat heb ik gedaan en dat was GEWELDIG!!! Ik kon m'n ogen niet geloven! Zoveel mooie gekleurde vissen en koraal. Het is echt zoals je op plaatjes ziet. Zo ontzettend mooi!!!
Kort daarna moesten we onze duikpakken aantrekken en van de boot in het water springen. Maar, hier waren in tegenstelling tot het zwembad natuurlijk hoge golven en de bodem lag natuurlijk een stukje dieper....
We moesten langs een touw naar beneden, terwijl je lucht uit je vest moest laten ontsnappen. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het heel eng vond en haast niet durfde. Maar, toen ik eenmaal onder water was, ging het goed en was het weer prachtig mooi.
We zaten op de bodem op tien meter diepte en kregen een stuk zeekomkommer (als ik het goed heb...) in onze handen gedrukt. Dit voelde heel anders aan dan ik gedacht had, een beetje rubberachtig. Toen wenkte Fabian ons een voor een naar een plek waar Nemo zwom!
Ik geloof dat we die eerste duik 20 minuten ofzo beneden zijn geweest. Het neerkomen op de bodem moet hetzelfde gevoel zijn als landen op de maan, denk ik. Je zweeft er a.h.w. naartoe.
Een uurtje later moesten we onze tweede duik al doen en toen moesten we een aantal oefeningen die we in het zwembad hadden geleerd laten zien. Dit zijn allerlei verschillende soorten oefeningen, zoals: je masker vol laten lopen met water en weer legen, je riem met lood afdoen, je vest uit en aantrekken onder water, blijven 'zweven' in het water op een vast punt, zwemmen met een kompas en dan natuurlijk op de juiste plek terecht komen en meer van dat soort dingen.
Na de twee duiken waren we klaar voor die dag.
's Middags stapten we van die boot over op een andere boot, die daar voor anker lag, om de nacht door te brengen.
Dit was een schitterende boot van drie etages. Er was een zonnedek en nog een ander dek waar je lekker kon zitten en binnen was er een bar en een loungeruimte met een grote televisie en je sliep met vier mensen in een nette hut, waar ook een televisie was. Heel goed geregeld dus!
Het personeel (de mensen van de duikschool) was erg leuk en we kregen heerlijk eten!
's Avonds was er een nachtduik, waar wij nog niet aan mee mochten doen, omdat we de cursus nog niet af hadden gerond. Mensen die een vervolgcursus deden mochten dit wel doen en net op het moment dat zij zich aan het omkleden waren, zagen we veel grote vissen bij de boot zwemmen ennn.... ook een haai!
Volgens het personeel kon het geen kwaad en de duikers gingen te water.
Maar, nu komt het mooie; wanneer je nog geen drank had gehad, mocht je op een platform liggen die ze tot de oppervlakte van het water lieten zakken, zodat je de vissen ook kon bewonderen!
Ik had nog geen drank gehad, dus ik mocht op het platform liggen! Je moest wel je duikpak aan en je snorkel op.
En daar heb ik samen met drie anderen een half uur gelegen. Met m'n gezicht dus in het water en zo konden we de vissen goed zien! Inmiddels waren er wel vijf haaien en ze zwommen soms minder dan een meter langs onze duikbril!!!
Het was zo geweldig om te zien!
De crew liet ons af en toe schrikken, door het platform nog een beetje verder te laten zakken, zodat we helemaal in het water lagen....!! Toen, was ik snel van het platform af natuurlijk!
En een keer liet een van die lui me schrikken, door stiekem ook op het platform te komen en me plotseling van achter bij m'n benen vast te grijpen!
Het was een geweldige ervaring en als het goed is krijg ik binnenkort mooie foto's hiervan toegestuurd door iemand, zodat jullie kunnen zien dat ik niet overdrijf!
Na de nacht op de boot lagen we al om 20 over 6 's ochtends in het water voor onze derde duik.
De vierde en laatste duik van de cursus was om 9 uur en toen daalden we tot 18 meter diepte. Dat is de maximale diepte voor ons.
Tijdens die duiken moesten we weer allerlei oefeningen laten zien en als je alles goed had gedaan, had je je PADI binnen.
Ik heb het gehaald en mag nu dus voor de rest van mijn leven duiken in open water; maximale diepte 18 meter! SUPER he?!!!!!
Dat was nog niet alles, want je kon nog een vijfde duik maken. Ik koos ervoor om die samen met een gids te doen, want ik vond het nog te spannend om met iemand te gaan die het ook pas net gehaald had. Dat was een goede keuze, want ik kon toen alleen met een gids mee! Met haar ben ik ongeveer een half uurtje onder water geweest en hebben we weer prachtige dingen gezien. We zwommen tussen rotsen door die vol zaten met allerlei soorten koraal in verschillende kleuren enzo. En natuurlijk weer allemaal vissen gezien en het ziet er echt zo uit als dat je bijvoorbeeld wel op een screensaver ziet! Ik kan het niet omschrijven, maar het is TE MOOI!
Ik denk dat dit het mooiste en spannendste is wat ik ooit heb gedaan en mocht je ooit de kans krijgen om ook op zo'n mooie plek te gaan duiken of snorkelen, dan moet je dat ALTIJD DOEN!
Bij de laatste duik had ik mijn wegwerpcamara voor onder water meegenomen, maar die liep wat vast en toen kwam ik erachter dat die maar tot drie meter onder water kon, dus helaas geen foto's. Maar, als het goed is krijg ik ook wat foto's van onder water van een medestudent, dus misschien dat ik die nog eens kan laten zien.
Na deze geweldige ervaring kwam ik zaterdag weer terug in Cairns, waar ik door de cursusdagen nog niets van had gezien!
Ik ben naar een ander hostel gegaan in het centrum en heb daar 's avonds eventjes rondgelopen, maar de winkels waren gesloten. Ik probeerde Ora te bellen om te gaan stappen, maar kreeg haar niet te pakken. Toen heb ik 's avonds laat via de telefoon toch nog maar een tripje geboekt voor de volgende dag.
Doordat ik wat in de knoei ben gekomen met de tijd en daardoor waarschijnlijk niet meer naar Darwin kan om tropische regenwouden te bezoeken, heb ik een dagje naar Cape Tribulation geboekt.
Het ligt een stukje boven Cairns en daar is het Daintree forest; een regenwoud.
En daar heb ik geen spijt van, want het was weer een mooi dagje!
Vanmorgen met stralend mooi weer vertrokken met een busje en we reden eerst langs een mooie weg langs de kust, die me deed denken aan the Great Ocean Road.
Daarna reden we door het regenwoud en dat was natuurlijk weer mooi!
Nadat we uitgestapt waren, liepen we een stukje door het woud en kwamen we bij een riviertje terecht; Mossman Gorge. Daar lagen grote stenen in en er stond een sterke stroming. Je kon er wel in zwemmen, dus bikini aan en het water in. Het was ijskoud!
Met de gids zwommen een aantal van ons een stukje tegen de stroming in, wat behoorlijk pittig was.
Op een gegeven moment moest je je vasthouden aan stenen langs de kant, anders werd je meegesleurd. Ik vond het eigenlijk maar niks, omdat ik me moeilijk vast kon houden, maar ik kon er daar ook niet uit klimmen.
De gids deed voor hoe je je op je rug in de stroming moest werpen, zodat je meegesleurd werd naar het rustige stuk water. Je moest diep inademen en het was leuk volgens hem!
Ik had geen keus, want ik kon er niet op een andere manier wegkomen. Dus, ik ademde diep in en liet me meesleuren... En hij had gelijk, het was leuk! Ik lag gewoon en werd meegesleurd en bleef gewoon met mijn hoofd boven water... voor even.... Want, opeens werd ik onder water gezogen, terwijl ik op dat moment niet diep ingeademd had! Ik werd meegesleurd onder water en had nauwelijks lucht! Onder water kon ik niets doen en ik zag de oppervlakte van het water wel, maar ik kon er niet naartoe zwemmen! Ik was helemaal in paniek onder water en dacht dat ik zou verdrinken! Maar, gelukkig zit ik hier nu te typen en ben ik uiteindelijk dus toch boven gekomen, maar ik kon haast niet meer ademen en was helemaal overdonderd! Gelukkig kwam er een meisje van mijn groep achter me aan, die zei dat ik haar wel vast kon pakken. De gids zag me naar adem snakken en kwam ook snel bij me en met z'n tweeen hebben ze me naar het rustige water gesleept! Daar kon ik weer een beetje op adem komen en van de schrik bekomen.
Ik ben zo blij dat het goed afgelopen is, want het had niet veel langer moeten duren...!
Na dit 'avontuur' zijn we met een bootje door de Daintree river gevaren en hebben we een krokodil van een meter of zes zien liggen. Hij lag gewoon maar wat te bakken in de zon. Ik vraag me af of die beesten zich nooit vervelen, ze kunnen 200 tot 250 jaar oud worden en eten soms maanden niet. Wat moet je nog meer doen dan zwemmen en wat in de zon liggen wanneer je een krokodil bent; je komt zo een-twee-drie ook niet een kroeg binnen, denk ik en Steve Irwin komt ook niet meer even leuk om het hoekje kijken om een potje te gabberen.....!
Even later zagen we ook nog een babykrokodil.
Na de rondvaart werden we naar Cape Tribulation gebracht. Ik heb daar eerst een korte wandeling door het regenwoud gemaakt met een andere Nederlander
en toen kwamen we op het prachtige strand terecht.
Cape Tribulation is namelijk een van de weinige plaatsen waar de kust overgaat in regenwoud; heel speciaal om te zien.
Dat was het einde van de trip en we kwamen vanavond om half 7 weer aan in Cairns (waar ik nog steeds niets van heb gezien).
Morgen vlieg ik naar Alice Springs en zit ik dus midden in 'the Outback'.

Bij deze wil ik jullie ook eens bedanken voor alle leuke reacties op de site. Super, al die berichtjes!
En Wilma, harstikke bedankt voor de fotoruimte; helemaal top!!!
Ik heb ook foto's bij mijn vorige bericht (Airlie Beach en Surfers Paradise) geplaatst!!!!


VOOR DE KINDEREN VAN GROEP 3/4

He jongens en meiden,

Ik heb hele spannende avonturen beleefd!
Ik heb namelijk een duikdiploma gehaald. Eerst moest ik twee dagen naar een soort school; de duikschool.
Daar kreeg ik les en moest ik ook oefeningen in een zwembad doen.
Om te duiken, moet je een duikpak aan en een duikbril op.
Op je rug hangt een grote zuurstoffles.
Daar zit zuurstof in, omdat je normaal niet adem kunt halen onder water.
Door die fles heb je wel lucht en kun je dus heel lang onder water blijven.
We moesten goed oefenen in het zwembad en soms was het wel moeilijk.
Daarna gingen twee dagen op een boot.
Ik sliep ook op die boot.
Vanaf de boot moesten we met ons duikpak aan in het water springen.
We konden heel lang onder water blijven en ik heb daar prachtige vissen gezien.
Ze hadden allemaal heel mooie kleuren!
En ik heb daar ook een grote schildpad gezien.
Eerst heb ik ook nog gesnorkeld en dat was ook al zo mooi!
Toen had ik het fototoestel van Sieme en Jerke nog niet meegenomen.
Later met het duiken wel, maar toen ging het toestel kapot, want we gingen te diep!
Dat is wel heel jammer, maar ik krijg waarschijnlijk van iemand anders de foto's.
Het was allemaal heel erg mooi!
Ik heb ook haaien gezien van heel dichtbij.
Dat was wel spannend!
Ik ben ook nog op een andere boot geweest en toen heb ik eindelijk een krokodil gezien.
Een hele grote van wel 6 meter!
En ook een babykrokodil.
Je moet de foto's maar eens goed bekijken, dan zul je ze wel zien.
Nog even en dan kom ik weer terug.
Ik heb zin om jullie weer te zien.
Na de paasdagen ben ik weer op school.
Tot dan!!!

Groetjes van juf Klasien

  • 25 Maart 2007 - 14:46

    Wilma:

    Net je verhaal gelezen. Inderdaad niet hevig! Ik kreeg het benauwd van je verdrinkingsverhaal. Was je niet enigszins overstuur? Verder weer errug leuk om te lezen dat je daar zo leuk hebt.
    De groetjes en tot snel!
    Willie B.

  • 25 Maart 2007 - 16:40

    Henriët:

    Zo, dat was me wel een verhaal zeg!! Spannend en ook wel weer eng. Wel een hele ervaring! Super! Lekker blijven genieten!!!!
    Jet

  • 26 Maart 2007 - 19:59

    Regina:

    Mooi verhaal, leuke foto's...enne lekker kleurtje heb je al, ik mut maar snel ff bij zonne onder de zb!
    Ciao xxx

  • 26 Maart 2007 - 22:02

    Wim & Ria:

    Hola Klasien!

    Na jouw verhaal zou ik helemaal geen duikcursus meer durven volgen. Gelukkig is het goed afgelopen! Leuk om al je verhalen te volgen vanaf de andere kant van de wereld (Wim en ik zitten nu in Argentinië).

  • 28 Maart 2007 - 15:45

    Feun:

    Hallo lief Klakkebeest!!
    Nou, wat een spannende verhalen, zeg! De duikcursus klinkt echt geweldig, maar het andere verhaal schrik ik toch even van! Gelukkig is het weer goed afgelopen!! Fijn dat je zo heerlijk geniet, geweldig! Ik wens je nog veel plezier toe en geniet!!
    Veel groetjes van Feun uit Bolivia!

  • 29 Maart 2007 - 20:42

    Mireille:

    Jeetje Klasien, wat vind ik dit allemaal fantastisch om te lezen. Je schrijft het zo, dat ik er helemaal in zit!! Idd dat verdrinkingsverhaal. Jakkes!
    GEFELICITEERD MET JE PADI.
    Dit avontuur nemen ze je nooit meer af!

    See you!

    groeten, Mireille

  • 30 Maart 2007 - 09:42

    Trudy:

    Klasien, wat beleef je veel!!! Dit zijn vast de mooiste maanden in je leven. We genieten allemaal mee. De laatste dagen in Australie haal je nog het onderste uit de kan! Heel veel plezier.
    Groetjes en tot gauw.

  • 30 Maart 2007 - 17:04

    Marloes:

    hoj juf we mise je zo erg
    je kont al bjina trug je hept al vrinde zo te zien hoe heete ze ?

  • 30 Maart 2007 - 19:39

    Ineke:

    Ik vind het ontroerend hoe je je druk kunt maken over de invulling van een krokodillen leven... (ha, ha.. echt goed omschreven! : -)

  • 31 Maart 2007 - 18:52

    Heit En Mem:

    Klasien, geniet nog even en een goede reis terug naar huis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Klasien

Op zondag 21 januari vertrek ik voor een aantal weken naar Australië. Mijn reis begint in Melbourne. Op deze site zal ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen. Ik hoop natuurlijk op een hoop leuke reacties....!

Actief sinds 10 Dec. 2006
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 33684

Voorgaande reizen:

02 Mei 2019 - 02 Mei 2019

Roadtrip USA

30 Januari 2017 - 21 Maart 2017

Valencia & Sevilla 2017

01 Februari 2015 - 01 Februari 2015

Sevilla

21 Januari 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: